Висновки про тест "Профрієнтатор-UA" наукової групи ЦТР "Гуманітарні технології"

Висновки про тест

Висновки про тест "Профорієнтатор-UA"

Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" розроблений з метою діагностики професійної спрямованості учнів 8-11 класів, а також випускників шкіл, які ще не мають досвіду роботи. Комплекс поєднує аналіз мотиваційної сфери, особистісних якостей та інтелектуальних здібностей у рамках діагностики професійних схильностей. Рекомендації щодо вибору професій даються в термінах кола спеціальностей, що відображають найбільш масові профілі підготовки сучасного спеціаліста з вищою чи середньою освітою.

Проведена нами апробація тесту дозволяє стверджувати, що комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" може бути ефективно використаний для вирішення декількох задач у рамках профорієнтації:

  1. вибір профілю навчання для кожного школяра
  2. вибір спеціальності/спрямування здобуття освіти (перелік найбільш відповідних професій, підібраних на основі різноманітних критеріїв)
  3. вибір предметів, необхідних для подальшого вступу до вищих і середніх професійних навчальних закладів
  4. підготовка рекомендацій за інтелектуальним та особистісним розвитком школяра
  5. формування профільних класів на базі шкіл.

Структура методики

Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" складається з трьох блоків, що дозволяє комплексно оцінити схильності школяра й дати відповідні рекомендації з розвитку й вибору професії:

  • перший блок, що містить  89 запитань, діагностує сферу інтересів;
  • другий блок, що містить 76 завдань, спрямований на визначення рівнів розвитку різних здібностей - факторів розумової діяльності;
  • третій блок, що містить 51 запитання, орієнтований на виявлення особистісних якостей.

Перший і третій блоки подаються без обмеження часу, а на виконання другого блоку відводиться не більше 44 хвилин (від 40 до 80 сек. на завдання, залежно від шкали).

Можливе тестування українською та російською мовами (методики ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) і ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) відповідно).

Надання результатів

Кожна шкала тесту має п'ять діагностичних зон, яким відповідають п'ять рівнів інтерпретації результатів, що відрізняються ступенем прояву фактора.

Для полегшення інтерпретації тестові бали зазначені в стенах - нормалізованих стандартних балах (на одномірнїй шкалі ранжування від 1 до 10), що дозволяє порівнювати результати школяра з його однолітками, виділяючи яскраві особливості школяра чи типові для більшості його одноліток. Також дана шкала дозволяє порівнювати між собою учнів одного класу, визначаючи загальні й прикметні схильності (наприклад, рівень прояву здібностей чи профільні тенденції).

Середні значення (від 4.5 до 6.5 стенiв) трактуються як умовна норма прояву фактора. До цієї областi,  як правило, потрапляє близько 40% від загальної кількості респондентів. Крайні значення (низькі та високі) вказують на прояв чи надмірний прояв рис, властивих відповідному полюсу. До областi прояву низьких (від 2.5 до 4.4 стенiв) і високих (від 6.6 до 8.5 стенiв) значень потрапляє приблизно по 24% респондентів. До областi надмірного прояву низьких (від 1 до 2.4 стенiв) і високих (від 8.6 до 10 стенiв) значень потрапляє приблизно по 6% респондентів. Залежно від набраного балу на екран виводиться та чи інша інтерпретація.

Однією з прикметних характеристик методики є форма надання результатів. Вони можуть подаватися в наступних формах:

  • у вигляді графічного профілю, що вказує значення факторів;
  • у вигляді кругової діаграми, що відображає рекомендації за профільним спрямуванням;
  • у вигляді текстових повідомлень-інтерпретацій факторів;
  • у вигляді табличних даних, до яких уміщені сирі бали, стени, а також процентилі (відсоток від вибірки стандартизації);
  • у вигляді списку подібних професій (включаючи відповідний приблизний перелік іспитів).

"ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" дозволяє отримати збудовану ієрархію 8 мотивів професійної діяльності, а також уявлення про вираженість 4-х особистісних якостей та  рівні розвитку за 6 основними факторами розумової діяльності.

Показники за окремими шкалами утворюють так званий факторний профіль, який є, по суті, індивідуальним психологічним портретом досліджуваного. Факторний профіль порівнюється з "ідеальними" профілями різних професій, створеними експертами на основі професіограм. Результати порівняння подаються у вигляді переліку найбільш близьких за профілем професій із відповідними коефіцієнтами подібності (повний збіг = 1): спочатку за кожним блоком, потім програма формує інтегральний список професій, комплексно оцінюючи результати за всіма трьома тестовими блоками.

На основі аналізу факторного профілю у звіті видається кругова діаграма, що містить рекомендовані досліджуваному профільні класи (профілі навчання). Також програма видає графічний профіль і короткі інтерпретації рекомендованих досліджуваному тренінгових програм.

Сфера застосування

Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" може бути використаний у рамках проведення профорієнтаційних консультацій на базі:

  • шкіл (формування профільних класів, профорієнтаційна робота)
  • консультаційних центрів (профорієнтаційна робота, рекомендації програм із розвитку)
  • приймальних комісій вищих і середніх професійних освітніх закладів (підбір спрямування/спеціальності навчання, рекомендації за додатковими програмами підготовки абітурієнтів)

Історія створення й психометричні параметри

Методика "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" розроблена в 2012 році та являє собою перекладену українською мовою й апробовану версію методики "ПРОФОРІЄНТАТОР". Розробники обох версій методики "ПРОФОРІЄНТАТОР - UA" - В.В. Алтухов, О.Л. Кувшинова, Т.М. Ленг. Розробники першопочаткової методики "ПРОФОРІЄНТАТОР" -  О.Г. Шмельов, О.І. Рихлевська, О.М. Кононов. Розрахунок норм, використовуваних у даній версії методики, проведений на вибірці понад 600 досліджуваних (розподіл сирих балів за шкалами тесту подається в Додатку 1: зміщення за шкалами Спілкування й Активність пояснюється специфікою віку, адже для підлітків спілкування є провідною діяльністю).

Психометричні властивості тесту:

Надійність-узгодженість (альфа Кронбаха)

Назва шкали

Методика

ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua)

Методика

ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru)

Техніка

0,81

0,74

Наука

0,71

0,74

Мистецтво

0,78

0,82

Спілкування

0,77

0,76

Бізнес

0,66

0,61

Знак

0,68

0,69

Природа

0,69

0,73

Ризик

0,76

0,75

Активність

0,7

0,71

Згода

0,61

0,61

Самоконтроль

0,73

0,72

Емоційна стабільність

0,74

0,75

Обчислення

0,51

0,49

Лексика

0,45

0,5

Ерудиція

0,6

0,63

Зорова логіка

0,44

0,49

Абстрактна логіка

0,39

0,5

Увага

0,44

0,51

Валідність тесту

Показані середні значення кореляцій пунктів з підсумковим балом за шкалою, на яку вони працюють.

Назва шкали

Методика

ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua)

Методика

ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru)

Техніка

0,46

0,39

Наука

0,33

0,36

Мистецтво

0,39

0,45

Спілкування

0,36

0,35

Бізнес

0,28

0,24

Знак

0,28

0,29

Природа

0,35

0,38

Ризик

0,38

0,38

Активність

0,31

0,32

Згода

0,27

0,27

Самоконтроль

0,36

0,35

Емоційна стабільність

0,36

0,37

Обчислення

0,20

0,18

Лексика

0,18

0,22

Ерудиція

0,22

0,24

Зорова логіка

0,17

0,21

Абстрактна логіка

0,14

0,19

Увага

0,16

0,19

Результати тесту «Профорієнтатор-UA» та опитування

Дані опитування (після проходження основної версії тесту до подання результатів)

1. Наскільки цікавим для Вас був тест?

Відповіді

Методика

ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua)

Методика

ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru)

Дуже цікавий тест

38%

24%

Цікавий тест

51%

61%

Важко відповісти

8%

10%

Нецікавий тест

2%

3%

Зовсім нецікавий тест

1%

2%

2. Як часто вистачало часу на виконання завдань?

Відповіді

Методика

ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua)

Методика

ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru)

Завжди вистачало

37%

25%

Швидше вистачало

49%

55%

Важко відповісти

6%

6%

Швидше не вистачало

8%

14%

Зовсім не вистачало

1%

0%

3. Як часто виникала ситуація, що Ви давали відповідь «навмання», не вдаючись у питання?

Відповіді

Методика

ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua)

Методика

ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru)

завжди так відповідав(-ла)

1%

0%

часто так відповідав(-ла)

10%

5%

час від часу так відповідав(-ла)

27%

31%

рідко так відповідав(-ла)

46%

44%

практично ніколи так не відповідав(-ла)

17%

20%

4. Позначте, будь ласка, які із наданих спрямувань Вас ПРИВАБЛЮЮТЬ, у яких із них Вам було б ЦІКАВО навчатися й працювати.

Профілі навчання:

Інформаційно-технологічний профіль.

Основні предмети – інформатика, математика (допоміжні - фізика, іноземна мова). Майбутні напрямки роботи – сфера інформаційних технологій, як у плані нових розробок (програмування, проектування баз даних, автоматизація процесів) так і в плані прикладного використання готових програм і систем (дизайнери, верстальники, оператори тощо); прикладна математика.

Інженерний профіль.

Основні предмети - фізика, математика (допоміжні - інформатика, хімія). Інтерес до конструювання, сфери виробництва, роботи з реальною технікою (літаки, машини, електроніка, прилади і т.п.). Майбутні напрямки роботи - інженери, технологи, механіки в різних галузях промисловості, розробка високотехнологічних продуктів тощо.

Фізико-математичний профіль.

Основні предмети – фізика, математика. Інтерес до наукового пізнання, до облаштування світу (тобто цікавить більше наука, ніж прикладні галузі). Майбутні напрямки роботи - фізики, астрономи, математики (насамперед дослідники).

Природничонауковий профіль.

Основні предмети - біологія, хімія, географія (допоміжні – математика, фізика). Майбутні напрямки навчання та роботи - медицина, екологія, біологія (зоологія, ботаніка, генетика і т.п.), сільське господарство та ін. (робота з реальними природними об'єктами - тваринами, рослинами, людьми).

Природничо-технологічний профіль.

Основні предмети - біологія, хімія, географія (допоміжні – математика й фізика). Майбутні напрямки навчання та роботи - хіміки, будівельники, геологи, харчові та біотехнології, природооблаштування (тобто робота в промисловості або лабораторних умовах, виробництво штучних речовин із різноманітних матеріалів).

Творчий профіль.

Основні предмети – література, українська мова, історія, СХК (Світова художня культура) (додаткові – іноземна мова, суспільствознавство). Цей профіль для творчих (у класичному розумінні слова) людей чи для тих, хто активно цікавиться культурою та мистецтвом. Майбутні напрямки роботи – художники, письменники, філологи, мистецтвознавці, культурологи тощо.

Лінгвістичний профіль.

Основні предмети – мови (додаткові – література, історія, СХК). Цей профіль рекомендується для активних гуманітаріїв. Майбутні напрямки роботи – перекладачі, журналісти, PR, міжнародна економіка й право, регіонознавство, туризм.

Суспільно-гуманітарний профіль.

Основні предмети – історія, право, суспільствознавство (допоміжні – мови, економіка). Майбутні напрямки роботи - юристи, історики, філософи, політологи, міжнародні відносини, державне управління тощо.

Фінансово-економічний профіль.

Основні предмети - економіка, математика, економічна географія, суспільствознавство (допоміжні - мови, право). Майбутні напрямки роботи - економіка, фінанси, менеджмент, маркетинг тощо.

 

Відповіді

Методика

ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua)

Методика

ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru)

Інформаційно-технологічний профіль

17%

16%

Інженерний профіль

9%

8%

Фізико-математичний профіль

9%

5%

Природничонауковий профіль

20%

18%

Природничо-технологічний профіль

8%

6%

Творчий профіль

32%

32%

Лінгвістичний профіль

30%

29%

Суспільно-гуманітарний профіль

28%

24%

Фінансово-економічний профіль

26%

19%

Ніякий із запропонованих

3%

6%

5. Оцініть Ваші здібності: позначте, будь ласка, ті напрямки, у яких, на Вашу думку, Ви найкраще зможете реалізувати свої ЗДІБНОСТІ, будете більш УСПІШНИМИ?

Відповіді

Методика

ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua)

Методика

ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru)

Інформаційно-технологічний профіль

18%

15%

Інженерний профіль

8%

8%

Фізико-математичний профіль

10%

4%

Природничонауковий профіль

19%

17%

Природничо-технологічний профіль

7%

5%

Творчий профіль

34%

31%

Лінгвістичний профіль

32%

30%

Суспільно-гуманітарний профіль

27%

23%

Фінансово-економічний профіль

23%

22%

Ніякий із запропонованих

4%

7%

------

Зв’язки результатів тесту й результатів проведеного опитування.

У таблицях подаються тільки значущі кореляції між самооціночним вибором (опитування) і даними тесту «Профорієнтатор-UA» (результати підтверджуються при порівнянні груп за критерієм Манна-Уїтні). Кореляцій було значно більше, однак показані тільки значущі для оцінки зовнішньої валідності.

Українська версія: Позначте, будь ласка, які із наданих спрямувань Вас ПРИВАБЛЮЮТЬ, у яких із них Вам було б ЦІКАВО навчатися й працювати.

Опитування:

Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям)

Інформа

ційно-техноло

гічний

Інжене

рний

Фізико-матема

тичний

Природничо

науковий

Природничо

техноло

гічний

Творчий

Лінгвісти

чний

Суспільно

гумані

тарний

Фінан

сово-економі

чний

Інформаційно-технологічний профіль

0,34**[1]

 

 

 

 

 

 

 

 

Інженерний профіль

 

0,28**

 

 

 

 

 

 

 

Фізико-математичний профіль

 

 

0,19**

 

 

 

 

 

 

Природничо-науковий профіль

 

 

 

0,28**

 

 

 

 

 

Природничо-технологічний профіль

 

 

 

 

0,21**

 

 

 

 

Творчий профіль

 

 

 

 

 

0,31**

 

 

 

Лінгвістичний профіль

 

 

 

 

 

 

0,39**

 

 

Суспільно-гуманітарний профіль

 

 

 

 

 

 

 

0,18**

 

Фінансово-економічний профіль

 

 

 

 

 

 

 

 

0,28**

Українська версія:Оцініть Ваші здібності: позначте, будь ласка, ті напрямки, у яких, на Вашу думку, Ви найкраще зможете реалізувати свої ЗДІБНОСТІ, будете більш УСПІШНИМИ?

Опитування:

Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям)

Інформа

ційно-техноло

гічний

Інжене

рний

Фізико-матема

тичний

Природничо

науковий

Природничо

техноло

гічний

Творчий

Лінгвісти

чний

Суспільно

гумані

тарний

Фінан

сово-економі

чний

Інформаційно-технологічний профіль

0,31**

 

 

 

 

 

 

 

 

Інженерний профіль

 

0,25**

 

 

 

 

 

 

 

Фізико-математичний профіль

 

 

0,22**

 

 

 

 

 

 

Природничо-науковий профіль

 

 

 

0,31**

 

 

 

 

 

Природничо-технологічний профіль

 

 

 

 

--

 

 

 

 

Творчий профіль

 

 

 

 

 

0,31**

 

 

 

Лінгвістичний профіль

 

 

 

 

-0,15*

 

0,41**

0,15*

 

Суспільно-гуманітарний профіль

 

 

 

 

-0,16*

 

 

0,17*

 

Фінансово-економічний профіль

 

 

 

 

 

 

 

 

0,29**

Російська версія: Позначте, будь ласка, які із наданих спрямувань Вас ПРИВАБЛЮЮТЬ, у яких із них Вам було б ЦІКАВО навчатися й працювати.

Опитування

Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям)

Інформа

ційно-техноло

гічний

Інжене

рний

Фізико-матема

тичний

Природничо

науковий

Природничо

техноло

гічний

Творчий

Лінгвісти

чний

Суспільно

гумані

тарний

Фінан

сово-економі

чний

Інформаційно-технологічний профіль

0,31**

 

 

 

 

 

 

 

 

Інженерний профіль

 

0,28**

 

 

 

 

 

 

 

Фізико-математичний профіль

 

 

--

 

 

 

 

 

 

Природничо-науковий профіль

 

 

 

0,38**

 

 

 

 

 

Природничо-технологічний профіль

 

 

 

 

--

 

 

 

 

Творчий профіль

 

 

 

 

 

0,34**

 

 

 

Лінгвістичний профіль

 

 

 

 

 

 

0,27**

0,14*

 

Суспільно-гуманітарний профіль

 

 

 

 

 

 

 

--

 

Фінансово-економічний профіль

 

 

 

 

 

 

 

 

0,31**

Російська версія: Оцініть Ваші здібності: позначте, будь ласка, ті напрямки, у яких, на Вашу думку, Ви найкраще зможете реалізувати свої ЗДІБНОСТІ, будете більш УСПІШНИМИ?

Опитування

Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям)

Інформа

ційно-техноло

гічний

Інжене

рний

Фізико-матема

тичний

Природничо

науковий

Природничо

техноло

гічний

Творчий

Лінгвісти

чний

Суспільно

гумані

тарний

Фінан

сово-економі

чний

Інформаційно-технологічний профіль

0,34**

 

 

 

 

 

 

 

 

Інженерний профіль

 

0,16*

 

 

 

 

 

 

 

Фізико-математичний профіль

 

 

--

 

 

 

 

 

 

Природничо-науковий профіль

 

 

 

0,31**

 

 

 

 

 

Природничо-технологічний профіль

 

 

 

 

0,14*

 

 

 

 

Творчий профіль

 

 

 

 

 

0,31**

 

 

 

Лінгвістичний профіль

 

 

 

 

 

 

0,27**

0,16*

 

Суспільно-гуманітарний профіль

 

 

 

 

 

 

 

--

 

Фінансово-економічний профіль

 

 

 

 

 

 

 

 

0,19**

За підсумками загального аналізу можна говорити про високі показники зовнішньої валідності розробленої й апробованої методики.

Коректне використання методики

Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" розроблений для вирішення саме профорієнтаційних задач, тому дані тесту:

  • неможна використовувати в психотерапевтичних консультаціях;
  • неможна використовувати для прийняття рішень про зарахування/незарахування абітурієнтів;
  • неможна використовувати для профорієнтації груп осіб, молодших або старших за рекомендований вік;
  • неможна використовувати в інших випадках оцінки, окрім профорієнтаційних обстежень.

Використання тесту повинно супроводжуватися обов’язковою консультацією за його результатами з метою докладного розгляду підсумків тестування в контексті індивідуальної ситуації клієнта й підготовки рекомендацій щодо розвитку школяра.

Наукова група ЦТР «Гуманітарні технології»

--------------------

[1] Символ «*» вказує на значимість коефіцієнта кореляції: * - значимість на рівні 0,05; ** - значимість на рівні 0,01.

Надішліть нам заявку на тестування і консультацію

Місто