Висновки про тест "Профрієнтатор-UA" наукової групи ЦТР "Гуманітарні технології"
Висновки про тест "Профорієнтатор-UA"
Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" розроблений з метою діагностики професійної спрямованості учнів 8-11 класів, а також випускників шкіл, які ще не мають досвіду роботи. Комплекс поєднує аналіз мотиваційної сфери, особистісних якостей та інтелектуальних здібностей у рамках діагностики професійних схильностей. Рекомендації щодо вибору професій даються в термінах кола спеціальностей, що відображають найбільш масові профілі підготовки сучасного спеціаліста з вищою чи середньою освітою.
Проведена нами апробація тесту дозволяє стверджувати, що комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" може бути ефективно використаний для вирішення декількох задач у рамках профорієнтації:
- вибір профілю навчання для кожного школяра
- вибір спеціальності/спрямування здобуття освіти (перелік найбільш відповідних професій, підібраних на основі різноманітних критеріїв)
- вибір предметів, необхідних для подальшого вступу до вищих і середніх професійних навчальних закладів
- підготовка рекомендацій за інтелектуальним та особистісним розвитком школяра
- формування профільних класів на базі шкіл.
Структура методики
Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" складається з трьох блоків, що дозволяє комплексно оцінити схильності школяра й дати відповідні рекомендації з розвитку й вибору професії:
- перший блок, що містить 89 запитань, діагностує сферу інтересів;
- другий блок, що містить 76 завдань, спрямований на визначення рівнів розвитку різних здібностей - факторів розумової діяльності;
- третій блок, що містить 51 запитання, орієнтований на виявлення особистісних якостей.
Перший і третій блоки подаються без обмеження часу, а на виконання другого блоку відводиться не більше 44 хвилин (від 40 до 80 сек. на завдання, залежно від шкали).
Можливе тестування українською та російською мовами (методики ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) і ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) відповідно).
Надання результатів
Кожна шкала тесту має п'ять діагностичних зон, яким відповідають п'ять рівнів інтерпретації результатів, що відрізняються ступенем прояву фактора.
Для полегшення інтерпретації тестові бали зазначені в стенах - нормалізованих стандартних балах (на одномірнїй шкалі ранжування від 1 до 10), що дозволяє порівнювати результати школяра з його однолітками, виділяючи яскраві особливості школяра чи типові для більшості його одноліток. Також дана шкала дозволяє порівнювати між собою учнів одного класу, визначаючи загальні й прикметні схильності (наприклад, рівень прояву здібностей чи профільні тенденції).
Середні значення (від 4.5 до 6.5 стенiв) трактуються як умовна норма прояву фактора. До цієї областi, як правило, потрапляє близько 40% від загальної кількості респондентів. Крайні значення (низькі та високі) вказують на прояв чи надмірний прояв рис, властивих відповідному полюсу. До областi прояву низьких (від 2.5 до 4.4 стенiв) і високих (від 6.6 до 8.5 стенiв) значень потрапляє приблизно по 24% респондентів. До областi надмірного прояву низьких (від 1 до 2.4 стенiв) і високих (від 8.6 до 10 стенiв) значень потрапляє приблизно по 6% респондентів. Залежно від набраного балу на екран виводиться та чи інша інтерпретація.
Однією з прикметних характеристик методики є форма надання результатів. Вони можуть подаватися в наступних формах:
- у вигляді графічного профілю, що вказує значення факторів;
- у вигляді кругової діаграми, що відображає рекомендації за профільним спрямуванням;
- у вигляді текстових повідомлень-інтерпретацій факторів;
- у вигляді табличних даних, до яких уміщені сирі бали, стени, а також процентилі (відсоток від вибірки стандартизації);
- у вигляді списку подібних професій (включаючи відповідний приблизний перелік іспитів).
"ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" дозволяє отримати збудовану ієрархію 8 мотивів професійної діяльності, а також уявлення про вираженість 4-х особистісних якостей та рівні розвитку за 6 основними факторами розумової діяльності.
Показники за окремими шкалами утворюють так званий факторний профіль, який є, по суті, індивідуальним психологічним портретом досліджуваного. Факторний профіль порівнюється з "ідеальними" профілями різних професій, створеними експертами на основі професіограм. Результати порівняння подаються у вигляді переліку найбільш близьких за профілем професій із відповідними коефіцієнтами подібності (повний збіг = 1): спочатку за кожним блоком, потім програма формує інтегральний список професій, комплексно оцінюючи результати за всіма трьома тестовими блоками.
На основі аналізу факторного профілю у звіті видається кругова діаграма, що містить рекомендовані досліджуваному профільні класи (профілі навчання). Також програма видає графічний профіль і короткі інтерпретації рекомендованих досліджуваному тренінгових програм.
Сфера застосування
Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" може бути використаний у рамках проведення профорієнтаційних консультацій на базі:
- шкіл (формування профільних класів, профорієнтаційна робота)
- консультаційних центрів (профорієнтаційна робота, рекомендації програм із розвитку)
- приймальних комісій вищих і середніх професійних освітніх закладів (підбір спрямування/спеціальності навчання, рекомендації за додатковими програмами підготовки абітурієнтів)
Історія створення й психометричні параметри
Методика "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" розроблена в 2012 році та являє собою перекладену українською мовою й апробовану версію методики "ПРОФОРІЄНТАТОР". Розробники обох версій методики "ПРОФОРІЄНТАТОР - UA" - В.В. Алтухов, О.Л. Кувшинова, Т.М. Ленг. Розробники першопочаткової методики "ПРОФОРІЄНТАТОР" - О.Г. Шмельов, О.І. Рихлевська, О.М. Кононов. Розрахунок норм, використовуваних у даній версії методики, проведений на вибірці понад 600 досліджуваних (розподіл сирих балів за шкалами тесту подається в Додатку 1: зміщення за шкалами Спілкування й Активність пояснюється специфікою віку, адже для підлітків спілкування є провідною діяльністю).
Психометричні властивості тесту:
Надійність-узгодженість (альфа Кронбаха)
Назва шкали |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) |
Методика ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) |
Техніка |
0,81 |
0,74 |
Наука |
0,71 |
0,74 |
Мистецтво |
0,78 |
0,82 |
Спілкування |
0,77 |
0,76 |
Бізнес |
0,66 |
0,61 |
Знак |
0,68 |
0,69 |
Природа |
0,69 |
0,73 |
Ризик |
0,76 |
0,75 |
Активність |
0,7 |
0,71 |
Згода |
0,61 |
0,61 |
Самоконтроль |
0,73 |
0,72 |
Емоційна стабільність |
0,74 |
0,75 |
Обчислення |
0,51 |
0,49 |
Лексика |
0,45 |
0,5 |
Ерудиція |
0,6 |
0,63 |
Зорова логіка |
0,44 |
0,49 |
Абстрактна логіка |
0,39 |
0,5 |
Увага |
0,44 |
0,51 |
Валідність тесту
Показані середні значення кореляцій пунктів з підсумковим балом за шкалою, на яку вони працюють.
Назва шкали |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) |
Методика ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) |
Техніка |
0,46 |
0,39 |
Наука |
0,33 |
0,36 |
Мистецтво |
0,39 |
0,45 |
Спілкування |
0,36 |
0,35 |
Бізнес |
0,28 |
0,24 |
Знак |
0,28 |
0,29 |
Природа |
0,35 |
0,38 |
Ризик |
0,38 |
0,38 |
Активність |
0,31 |
0,32 |
Згода |
0,27 |
0,27 |
Самоконтроль |
0,36 |
0,35 |
Емоційна стабільність |
0,36 |
0,37 |
Обчислення |
0,20 |
0,18 |
Лексика |
0,18 |
0,22 |
Ерудиція |
0,22 |
0,24 |
Зорова логіка |
0,17 |
0,21 |
Абстрактна логіка |
0,14 |
0,19 |
Увага |
0,16 |
0,19 |
Результати тесту «Профорієнтатор-UA» та опитування
Дані опитування (після проходження основної версії тесту до подання результатів)
1. Наскільки цікавим для Вас був тест?
Відповіді |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) |
Методика ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) |
Дуже цікавий тест |
38% |
24% |
Цікавий тест |
51% |
61% |
Важко відповісти |
8% |
10% |
Нецікавий тест |
2% |
3% |
Зовсім нецікавий тест |
1% |
2% |
2. Як часто вистачало часу на виконання завдань?
Відповіді |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) |
Методика ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) |
Завжди вистачало |
37% |
25% |
Швидше вистачало |
49% |
55% |
Важко відповісти |
6% |
6% |
Швидше не вистачало |
8% |
14% |
Зовсім не вистачало |
1% |
0% |
3. Як часто виникала ситуація, що Ви давали відповідь «навмання», не вдаючись у питання?
Відповіді |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) |
Методика ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) |
завжди так відповідав(-ла) |
1% |
0% |
часто так відповідав(-ла) |
10% |
5% |
час від часу так відповідав(-ла) |
27% |
31% |
рідко так відповідав(-ла) |
46% |
44% |
практично ніколи так не відповідав(-ла) |
17% |
20% |
4. Позначте, будь ласка, які із наданих спрямувань Вас ПРИВАБЛЮЮТЬ, у яких із них Вам було б ЦІКАВО навчатися й працювати.
Профілі навчання:
Інформаційно-технологічний профіль. Основні предмети – інформатика, математика (допоміжні - фізика, іноземна мова). Майбутні напрямки роботи – сфера інформаційних технологій, як у плані нових розробок (програмування, проектування баз даних, автоматизація процесів) так і в плані прикладного використання готових програм і систем (дизайнери, верстальники, оператори тощо); прикладна математика. |
Інженерний профіль. Основні предмети - фізика, математика (допоміжні - інформатика, хімія). Інтерес до конструювання, сфери виробництва, роботи з реальною технікою (літаки, машини, електроніка, прилади і т.п.). Майбутні напрямки роботи - інженери, технологи, механіки в різних галузях промисловості, розробка високотехнологічних продуктів тощо. |
Фізико-математичний профіль. Основні предмети – фізика, математика. Інтерес до наукового пізнання, до облаштування світу (тобто цікавить більше наука, ніж прикладні галузі). Майбутні напрямки роботи - фізики, астрономи, математики (насамперед дослідники). |
Природничонауковий профіль. Основні предмети - біологія, хімія, географія (допоміжні – математика, фізика). Майбутні напрямки навчання та роботи - медицина, екологія, біологія (зоологія, ботаніка, генетика і т.п.), сільське господарство та ін. (робота з реальними природними об'єктами - тваринами, рослинами, людьми). |
Природничо-технологічний профіль. Основні предмети - біологія, хімія, географія (допоміжні – математика й фізика). Майбутні напрямки навчання та роботи - хіміки, будівельники, геологи, харчові та біотехнології, природооблаштування (тобто робота в промисловості або лабораторних умовах, виробництво штучних речовин із різноманітних матеріалів). |
Творчий профіль. Основні предмети – література, українська мова, історія, СХК (Світова художня культура) (додаткові – іноземна мова, суспільствознавство). Цей профіль для творчих (у класичному розумінні слова) людей чи для тих, хто активно цікавиться культурою та мистецтвом. Майбутні напрямки роботи – художники, письменники, філологи, мистецтвознавці, культурологи тощо. |
Лінгвістичний профіль. Основні предмети – мови (додаткові – література, історія, СХК). Цей профіль рекомендується для активних гуманітаріїв. Майбутні напрямки роботи – перекладачі, журналісти, PR, міжнародна економіка й право, регіонознавство, туризм. |
Суспільно-гуманітарний профіль. Основні предмети – історія, право, суспільствознавство (допоміжні – мови, економіка). Майбутні напрямки роботи - юристи, історики, філософи, політологи, міжнародні відносини, державне управління тощо. |
Фінансово-економічний профіль. Основні предмети - економіка, математика, економічна географія, суспільствознавство (допоміжні - мови, право). Майбутні напрямки роботи - економіка, фінанси, менеджмент, маркетинг тощо. |
Відповіді |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) |
Методика ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) |
Інформаційно-технологічний профіль |
17% |
16% |
Інженерний профіль |
9% |
8% |
Фізико-математичний профіль |
9% |
5% |
Природничонауковий профіль |
20% |
18% |
Природничо-технологічний профіль |
8% |
6% |
Творчий профіль |
32% |
32% |
Лінгвістичний профіль |
30% |
29% |
Суспільно-гуманітарний профіль |
28% |
24% |
Фінансово-економічний профіль |
26% |
19% |
Ніякий із запропонованих |
3% |
6% |
5. Оцініть Ваші здібності: позначте, будь ласка, ті напрямки, у яких, на Вашу думку, Ви найкраще зможете реалізувати свої ЗДІБНОСТІ, будете більш УСПІШНИМИ?
Відповіді |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) |
Методика ПРОФОРИЕНТАТОР-UA (ru) |
Інформаційно-технологічний профіль |
18% |
15% |
Інженерний профіль |
8% |
8% |
Фізико-математичний профіль |
10% |
4% |
Природничонауковий профіль |
19% |
17% |
Природничо-технологічний профіль |
7% |
5% |
Творчий профіль |
34% |
31% |
Лінгвістичний профіль |
32% |
30% |
Суспільно-гуманітарний профіль |
27% |
23% |
Фінансово-економічний профіль |
23% |
22% |
Ніякий із запропонованих |
4% |
7% |
------
Зв’язки результатів тесту й результатів проведеного опитування.
У таблицях подаються тільки значущі кореляції між самооціночним вибором (опитування) і даними тесту «Профорієнтатор-UA» (результати підтверджуються при порівнянні груп за критерієм Манна-Уїтні). Кореляцій було значно більше, однак показані тільки значущі для оцінки зовнішньої валідності.
Українська версія: Позначте, будь ласка, які із наданих спрямувань Вас ПРИВАБЛЮЮТЬ, у яких із них Вам було б ЦІКАВО навчатися й працювати.
Опитування: |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям) |
||||||||
Інформа ційно-техноло гічний |
Інжене рний |
Фізико-матема тичний |
Природничо науковий |
Природничо техноло гічний |
Творчий |
Лінгвісти чний |
Суспільно гумані тарний |
Фінан сово-економі чний |
|
Інформаційно-технологічний профіль |
0,34**[1] |
|
|
|
|
|
|
|
|
Інженерний профіль |
|
0,28** |
|
|
|
|
|
|
|
Фізико-математичний профіль |
|
|
0,19** |
|
|
|
|
|
|
Природничо-науковий профіль |
|
|
|
0,28** |
|
|
|
|
|
Природничо-технологічний профіль |
|
|
|
|
0,21** |
|
|
|
|
Творчий профіль |
|
|
|
|
|
0,31** |
|
|
|
Лінгвістичний профіль |
|
|
|
|
|
|
0,39** |
|
|
Суспільно-гуманітарний профіль |
|
|
|
|
|
|
|
0,18** |
|
Фінансово-економічний профіль |
|
|
|
|
|
|
|
|
0,28** |
Українська версія:Оцініть Ваші здібності: позначте, будь ласка, ті напрямки, у яких, на Вашу думку, Ви найкраще зможете реалізувати свої ЗДІБНОСТІ, будете більш УСПІШНИМИ?
Опитування: |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям) |
||||||||
Інформа ційно-техноло гічний |
Інжене рний |
Фізико-матема тичний |
Природничо науковий |
Природничо техноло гічний |
Творчий |
Лінгвісти чний |
Суспільно гумані тарний |
Фінан сово-економі чний |
|
Інформаційно-технологічний профіль |
0,31** |
|
|
|
|
|
|
|
|
Інженерний профіль |
|
0,25** |
|
|
|
|
|
|
|
Фізико-математичний профіль |
|
|
0,22** |
|
|
|
|
|
|
Природничо-науковий профіль |
|
|
|
0,31** |
|
|
|
|
|
Природничо-технологічний профіль |
|
|
|
|
-- |
|
|
|
|
Творчий профіль |
|
|
|
|
|
0,31** |
|
|
|
Лінгвістичний профіль |
|
|
|
|
-0,15* |
|
0,41** |
0,15* |
|
Суспільно-гуманітарний профіль |
|
|
|
|
-0,16* |
|
|
0,17* |
|
Фінансово-економічний профіль |
|
|
|
|
|
|
|
|
0,29** |
Російська версія: Позначте, будь ласка, які із наданих спрямувань Вас ПРИВАБЛЮЮТЬ, у яких із них Вам було б ЦІКАВО навчатися й працювати.
Опитування |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям) |
||||||||
Інформа ційно-техноло гічний |
Інжене рний |
Фізико-матема тичний |
Природничо науковий |
Природничо техноло гічний |
Творчий |
Лінгвісти чний |
Суспільно гумані тарний |
Фінан сово-економі чний |
|
Інформаційно-технологічний профіль |
0,31** |
|
|
|
|
|
|
|
|
Інженерний профіль |
|
0,28** |
|
|
|
|
|
|
|
Фізико-математичний профіль |
|
|
-- |
|
|
|
|
|
|
Природничо-науковий профіль |
|
|
|
0,38** |
|
|
|
|
|
Природничо-технологічний профіль |
|
|
|
|
-- |
|
|
|
|
Творчий профіль |
|
|
|
|
|
0,34** |
|
|
|
Лінгвістичний профіль |
|
|
|
|
|
|
0,27** |
0,14* |
|
Суспільно-гуманітарний профіль |
|
|
|
|
|
|
|
-- |
|
Фінансово-економічний профіль |
|
|
|
|
|
|
|
|
0,31** |
Російська версія: Оцініть Ваші здібності: позначте, будь ласка, ті напрямки, у яких, на Вашу думку, Ви найкраще зможете реалізувати свої ЗДІБНОСТІ, будете більш УСПІШНИМИ?
Опитування |
Методика ПРОФОРІЄНТАТОР-UA (ua) (результати за профілям) |
||||||||
Інформа ційно-техноло гічний |
Інжене рний |
Фізико-матема тичний |
Природничо науковий |
Природничо техноло гічний |
Творчий |
Лінгвісти чний |
Суспільно гумані тарний |
Фінан сово-економі чний |
|
Інформаційно-технологічний профіль |
0,34** |
|
|
|
|
|
|
|
|
Інженерний профіль |
|
0,16* |
|
|
|
|
|
|
|
Фізико-математичний профіль |
|
|
-- |
|
|
|
|
|
|
Природничо-науковий профіль |
|
|
|
0,31** |
|
|
|
|
|
Природничо-технологічний профіль |
|
|
|
|
0,14* |
|
|
|
|
Творчий профіль |
|
|
|
|
|
0,31** |
|
|
|
Лінгвістичний профіль |
|
|
|
|
|
|
0,27** |
0,16* |
|
Суспільно-гуманітарний профіль |
|
|
|
|
|
|
|
-- |
|
Фінансово-економічний профіль |
|
|
|
|
|
|
|
|
0,19** |
За підсумками загального аналізу можна говорити про високі показники зовнішньої валідності розробленої й апробованої методики.
Коректне використання методики
Комплекс "ПРОФОРІЄНТАТОР-UA" розроблений для вирішення саме профорієнтаційних задач, тому дані тесту:
- неможна використовувати в психотерапевтичних консультаціях;
- неможна використовувати для прийняття рішень про зарахування/незарахування абітурієнтів;
- неможна використовувати для профорієнтації груп осіб, молодших або старших за рекомендований вік;
- неможна використовувати в інших випадках оцінки, окрім профорієнтаційних обстежень.
Використання тесту повинно супроводжуватися обов’язковою консультацією за його результатами з метою докладного розгляду підсумків тестування в контексті індивідуальної ситуації клієнта й підготовки рекомендацій щодо розвитку школяра.
Наукова група ЦТР «Гуманітарні технології»
--------------------
[1] Символ «*» вказує на значимість коефіцієнта кореляції: * - значимість на рівні 0,05; ** - значимість на рівні 0,01.
Надішліть нам заявку на тестування і консультацію
- Тел.: +380 44 232 32 14
- Моб.: +380 67 233 32 10
- Моб.: +380 50 380 12 14
- E-mail: info@proforientator.com.ua
- Skype: info@proforientator.com.ua