Вікові групи (освітні)
|
Очікування (основні)
|
Чим може допомогти профконсультант (основні акценти)
|
Основні етапи формування професійного самовизначення:
|
1.Дошкільнята:
|
- вибір гуртків (часто обирають батьки); - інтерес до найбільш яскравих професій (які на виду); - інтерес до професій своїх батьків; - прагнення спробувати себе (в ігровій діяльності)
|
- допомога у виборі гуртка (робота з батьками); - захоплюючі розповіді (з прикладу) про цікаві професії та професії батьків (не варто в цьому віці "нав’язувати" знання про нецікаві професії); - програвання професій (з метою усвідомлення змісту та їх суспільного значення)
|
Трудове виховання та навчання. Підготовка до праці та вибору професії. У дитині виховують любов до праці, опанування найпростішими інструментами та знаряддями праці; формується готовність до праці, потреби й розуміння її необхідності, розвиток загальних трудових навичок.
|
2. Учні молодших класів та середньої школи 1-7 класи
|
- інтереси до модних (яскравих) професій; - прагнення узгодити свою долю з професіями; - навчальні дисципліни; - вибір гуртків, секцій тощо
|
- захоплюючі розповіді про цікаві професії; - поступове розширення уявлень про світ професійної праці загалом (за принципом тотожності окремих елементів праці в різних професіях, наприклад, елементи самодемонстрації в професіях актора та продавця); - допомога у виборі захоплення, хобі
|
3. Учні 8-9-х класів, для деяких 9-класів - це випускники)
|
- проблема : куди піти навчатися після 9-го класу? - більш конкретний інтерес до професій; - з’являється інтерес до професійних навчальних закладів; - вибір підготовчих курсів; - інтерес до своєї профпридатності («проведіть на мені тест – до якої професії я придатний»)
|
- профконсультаційна допомога у виборі підготовчих курсів та профілю навчального закладу; - допомога в самопізнанні (але без остаточної рекомендації щодо професійної непридатності); - більший акцент - на ціннісно-змістові сторони професійної роботи; - професійна робота: знайомство з особливостями професій та навчальних закладів
|
Професійна орієнтація. Допомога у виборі професії на основі професійної освіти, консультації та корекції професійних планів.
|
4. Учні 10-11 класів
|
- вибір професії; - вибір навчального закладу; - вибір підготовчих курсів; - інтерес до ціннісно-змістових та моральних аспектів майбутнього трудового життя; - головне для старшокласників – прагнення більш конкретного вибору...
|
- основний акцент - на ціннісно-змістовий бік самовизначення (дискусії, обговорення, різних позицій); - профінформаційна допомога (конкретна - великий акцент на особливості вступу до професійних навчальних закладів); - індивідуальний підхід; - по можливості програвання різноманітних варіантів вибору (для порівняння, для більшого орієнтування підлітка)
|
Професійний підбір. Визначення ступеню придатності людини до певного виду діяльності на основі зіставлення індивідуальних особливостей з вимогами професії. На цьому етапі можливе вирішення завдань розділу фахівців, комплектація навчальних і професійних груп, підбір фахівців до функціональної групи.
|
5. Випускники шкіл - різні варіанти
|
- подальше навчання; - конкретний (остаточний) вибір; - інколи прагнення до "філософствування" (як варіант "відходу" від розв’язання конкретних задач)
|
- головний акцент - на допомогу в конкретному виборі; - можливі й "філософствування", але тільки для створення довірливого контакту; - тимчасова робота (в тому числі і як резервний варіант); - для юнаків - служба в армії (вибір роду військ як майже фантастичне побажання)
|
6. Абітурієнти (ті, що вже вступають до обраного навчального закладу)
|
- допомога у виборі факультету, кафедри, спеціалізації; - хтось може очікувати хоч невеликої допомоги у "влаштуванні"...
|
- головний акцент на допомогу у виборі навчального фаху (хоча краще його обрати після 2-3-го років навчання)
|
Професійна підготовка. Обґрунтування рекомендацій та програм, методик і способів навчання й тренувань, об’єктивних методів і критеріїв оцінки рівня професійної підготовки.
|
7. Студенти
|
- уточнення фаху (там, де є така можливість); - вибір теми курсової або дипломної роботи; - вибір наукового керівника; - вибір місця виробничої практики; - проблеми, пов’язані з "кризами професійного навчання" (у психологів це криза 3-ого курсу)
|
- допомога за всіма цими позиціями; - головний акцент - на ціннісно-змістові аспекти навчальної діяльності (змістовні аспекти – з боку викладачів та наукових керівників); - проблеми "ревнощі" з боку наукових керівників, тому вся допомога - в дуже тактовній і ненав’язливій формі; - поки що така допомога у вітчизняних вишах практично відсутня
|
8. Випускники професійних навчальних закладів
|
- пошук місця роботи; - для когось – вступ до аспірантури
|
- допомога (конкретна); - допомога в працевлаштуванні центрів Кар’єри
|
Професійна адаптація. Розробка способів, методів та критеріїв оцінки особливостей адаптації суб’єкта до умов конкретної діяльності та обґрунтування рекомендацій з пришвидшення цього процесу.
|
9. Працюючі фахівці (період професійної адаптації)
|
- допомога в налагодженні контактів з колегами; - проблема недостатнього досвіду та необізнаності з особливостями певної організації тощо
|
- допомога в професійній адаптації (але обов’язково у взаємодії з керівниками та авторитетними досвідченими працівниками цієї організації)
|
Професійна діяльність. Забезпечення раціональної організації (регламентації), умов і процесу трудової діяльності, високої ефективності, якості, безпеки праці, професійного вдосконалення, охорона здоров’я, задоволення від праці. Професійна атестація. Періодична оцінка професійної кваліфікації з метою визначення відповідності займаній посаді та обґрунтування рекомендацій посадових призначень, переміщень, а також навчання й перепідготовки. Професійна реабілітація. Відновлення функціонального стану організму та психіки після напруженої роботи та перенесених захворювань, перевтом, постстресових станів при розвитку стійких негативних домінантних станів у результаті частих професійних невдач тощо.
|
10. Спеціалісти, які працюють у стабільних компаніях
|
- допомога в просуванні кар’єрними сходинами (у прийнятті рішення про перехід на іншу ділянку роботи); - нормативні кризи професійного розвитку: 30 років - зміна друзів (колишнє середовище сокурсників - на середовище колег по роботі), 40 років - оцінка своєї успішності (у порівнянні зі своїми однолітками)
|
- допомога в прийнятті рішень; - допомога в набутті смислу в роботі (поступовий перехід від меркантильно-прагматичних смислів до змістовних, тобто захоплення самим процесом праці як варіант подолання нормативних криз)
|
11. Фахівці, які працюють у нестабільних компаніях
|
- пошук резервних варіантів (на випадок розформування цієї організації); - психологічні проблеми, пов’язані з погіршенням відносин, чварами та загальною невизначеністю
|
- допомога в знаходженні резервного варіанту (роботи за професією в іншому місці); - допомога у виборі іншої професії та місця для її набуття (можливо, за рахунок цієї організації або служби зайнятості); - участь у розв’язанні психологічних конфліктів (як наслідок загальної невизначеності); - головний акцент - на набуття нових смислів (наприклад, смисл – зберегти своє обличчя в тяжку хвилину)
|
12. Безробітні
|
- термінове працевлаштування (не до ціннісно-смислових та моральних проблем - інколи "згоден на все"); - нерідко - "ухилення від роботи" (отримання допомоги від служби зайнятості без бажання реально працевлаштуватись)
|
- формально - допомога в якнайшвидшому працевлаштуванні; - часто - допомога у виборі нової професії, у набутті клієнтом особистісного смислу в непривабливих професіях (адже в службах зайнятості рідко пропонують привабливі професії); - також виявлення безробітних, котрі насправді не хочуть працевлаштовуватись – пояснюючи безперспективність такої позиції
|
13. Працівники перед пенсійного віку
|
- Відтермінування виходу на пенсію (більшість боїться опинитися без діла); - вибір заняття на пенсії (що робити на пенсії?); - для когось - намагання осмислити своє життя (щоб в останні роки роботи зробити щось дуже важливе)
|
- допомога в максимальній самореалізації в останні роки (через набуття особливого смислу - не в зароблянні грошей, щоб рідні та близькі "оцінили", а в "заспокоєнні" своєї душі, свого сумління...) - допомога в підборі відповідного хобі або захоплення (погано розроблена проблема) - допомога в більш адекватній самооцінці (багато хто з літніх людей дуже переоцінюють свої можливості) - дуже делікатна робота..; - інколи - ретроспективна профконсультація (допомога в осмисленні того, що зроблено) - дуже обережно, щоб не "травмувати клієнта"
|
14. Пенсіонери
|
- прагнення поділитися досвідом, розповісти про себе (часто розповідають одне й те ж); - прагнення осмислити своє життя та навіть сповідатись у своїх помилках; - інколи - пенсіонер не знає, до чого прикласти свою активність
|
- вислуховувати; - допомога в набутті смислу (в новій ситуації); - ретроспективна профконсультація – дуже обережно та делікатно (головна мета - допомогти побачити своє життя цілком "влаштованим" та лише для сильних особистостей - допомогти оцінити її більш реально...
|